2-4 Vektory
2-1 Rovnováha a sily; 2-2 Rovnováha a krútiaci moment sily; 2-3
Ťažisko; 2-4 Vektory; 2-5 Ľubovoľne orientované sily; 2-6 Trenie; 2-7
Tlak kvapalín; 2-8 Pascalov zákon; 2-9 Archimedov zákon
2-4 Vektory
Niekoľko veličín – je to napríklad doba času, peniaze, teplota – má len veľkosť, teda nás zaujímajúce údaje sa dajú vystihnúť jednoducho číslom: 30 rokov, 27,19 doláru, 75 ℃ atď. Takéto veličiny nazývame skalárnymi veličinami. Sú však aj iné veličiny, pre ktorých je okrem ich veľkosti charakteristický aj ich smer. Napríklad silu nemôžeme popísať čisto tým, že povieme: jej hodnota je 30 newtonov. Pokiaľ chceme dostať úplný obraz, tak musíme udať aj smer sily. Takéto veličiny nazývame vektorovými veličinami. Vektory môžeme najjednoduchšie zobraziť šípkami. Dĺžka šípky – vo vhodne zvolených jednotkách – zobrazuje veľkosť veličiny, a jej smer udáva smer vektorovej veličiny.
Najjednoduchšie použitie vektorov môžeme ukázať snáď na príklade vzdialeností a posunutí. Na obrázku 2.7a vidíme graf jednej turistickej prechádzky: niekto, vyrážajúc z bodu O, šiel 6 km na východ, 7 km na sever, 4 km na východ, 2 km na juh a nakoniec 2 km na východ, čím sa dostal do bodu X. Jednotlivé úseky tejto trasy sme znázornili vektormi →A,→B,→C,→D a →E. Všimnime si, že každý vektor vychádza zo špičky predchádzajúceho vektoru.
Toto je grafickou metódou sčítania vektorov; súčtom alebo zložením piatich vektorov →A,→B,→C,→D a →E je vektor →R so začiatkom v bode O a s koncom v bode X. Jeho veľkosť (dĺžku) môžeme vypočítať jednoducho, ak zostrojíme východo-západnú úsečku OZ a severojužnú úsečku ZX. Dĺžka OZ je totiž 6+4+2=12 km a dĺžka ZX 7−2=5 km. Podľa Pytagorovej vety
R=|→R|=√122+52=13 km.
Veľkosť vektoru →R sme označili R=|→R|. (Všimnime si, že táto hodnota je podstatne menšia, než 21 kilometrová dĺžka trasy prechádzky nášho turistu.)
Je dobré vedieť, že výsledok je rovnaký, ak vektory sčítame v nejakom inom poradí. Na obrázku 2.7b je poradie sčítania →E,→D,→C,→B,→A. Môžeme rýchle skontrolovať, že dĺžka úsečky OZ (teda východo-západná zložka vektoru →R) je aj v tomto prípade 12 km a dĺžka úsečky ZX (teda severo-južná zložka) je 5 km, a R je ten istý vektor ako na obrázku 2.7a.
Zatiaľ poznáme len jednu z častí údajov potrebných pre popis vektoru. Bolo by vhodné povedať, že „o koľko stupňov sa odchyľuje vektor →R od východného smeru na sever“. Môžeme na obrázok položiť aj uhlomer a pokiaľ má vhodné delenie, môžeme odčítať, že uhol ̂ZOX je približne 23°. Väčšinou taká presnosť nepostačuje, preto k výpočtu veľkosti uhla používame trigonometrické metódy. Našťastie hotové trigonometrické tabuľky nám veľmi uľahčia našu prácu; aj na konci tejto knihy je možno nájsť jednu zjednodušenú verziu.
|
Obr. 2.7: Grafické sčítanie vektorov. |
|
Obr. 2.8: Trigonometrické funkcie uhlov. |
Obr. 2.9: Rozloženie vektorov na komponenty. |
Vrátiac sa k obrázku 2.7 vidíme, že tangens uhlu ̂ZOX je 5∕12=0,416, sínus uhla je 5∕13=0,384 a kosínus uhla je 12∕13=0,923. Využitím ľubovoľnej z týchto údajov môžeme z tabuľky, kalkulátoru alebo pomocou logaritmického pravítka – zistiť, že veľkosť uhla ̂ZOX je 22,6°a môžeme zadať smer →R: 22,6° severovýchodne.
Často je výhodné nejaký vektor rozdeliť na dva,
či viac zložiek (komponentov) – tj. používať
namiesto pôvodného vektora dva, či viac vektorov,
ktorých zložením by sme získali pôvodný
vektor. Najčastejšie sa robí rozklad na zložky,
ktoré sú si vzájomne kolmé; obrázok 2.9 ukazuje,
ako sa robí rozdelenie na komponenty. Vidíme, že
x-ová zložka
vektoru →V má
veľkosť Vcosα,
y-ová
zložka (udaná úsečkou AC) má veľkosť
Vsinα. Podobne,
ak z nejakých dôvodov si zvolíme iné smery (napríklad
smery m a
n,
ktoré sú na seba tiež kolmé), potom
m-tá zložka
→V má
veľkosť Vcosφ a
n-tá zložka
má veľkosť Vsinφ.
Na obrázku pôvodný vektor sme preškrtali, lebo na jeho
mieste používame jeho zložky; tie dávajú po
zložení ten istý účinok, ako samotný vektor
→V.
Pomocou vektorov a ich zložiek dokážeme definovať pojem
rovnováhy bezpečnejšie a presnejšie. V doterajších
jednoduchých príkladoch sme sa dostali až k tomu,
že účinkujúce sily boli vždy vzájomne
rovnobežné a tak sme mohli ľahko vidieť, že sily
ukazujúce smerom „hore“ vyvažovali sily ukazujúce „dole“, a
ukazujúce „doľava“ vyvažovali ukazujúce „doprava“. Aj pri
pojednávaní o momente sily sme mali čo do činenia len
so silami, ktoré boli kolmé na rameno sily, čo nám
zjednodušilo výpočet momentu sily. Vo väčšine
reálnych príkladov sa účinkujúce sily a momenty
síl neobjavujú takýmto usporiadaným spôsobom.