18-4 Transformácia priestoru a času
18-1 Paradoxy éteru; 18-2 Éterický
vietor?; 18-3 Relativistická mechanika; 18-4 Transformácia priestoru a
času; 18-5 Mr. Tompkins; 18-6 Čas a astronaut; 18-7 Transformácia
energie a hmotnosti ; 18-8 Zobrazovanie pohybujúcich sa predmetov; 18-9∗
Relativisitické veličiny;
18-4 Transformácia priestoru a času
Einsteinove postuláty zrejmým spôsobom protirečia klasickému (teda zdravým rozumom určenému) pojmu priestoru a času; takže pokiaľ nové zákony prijmeme ako experimentálny fakt, sme nútení k zásadnému predefinovaniu starých pojmov. Veľký Newton vo svojej Princípii napísal nasledujúce:
- I.
- Absolútny, skutočný matematický čas, vychádzajúc zo svojej vlastnej povahy, bez akejkoľvek vonkajšej súvislosti, plynie vždy rovnomerne.
- II.
- Absolútny priestor, vychádzajúc zo svojej vlastnej povahy, bez akejkoľvek vonkajšej súvislosti, je vždy sám sebe podobný a nie je s ním možné pohnúť.
|
|
|
Nasledujúc Einsteinovu myšlienku o podobnosti priestoru a času, vymeníme vyššie uvedené tvrdenie iným tvrdením, ktoré vznikne zámenou slov „priestor“ a „čas“: Udalosti odohrávajúce sa v pohybujúcej sústave v tom istom čase, ale na rôznych miestach, vidí pozorovateľ v sústave, ktorá je v pokoji, v rôznych časoch.
Uvedené tvrdenie už zďaleka nie je také triviálne, lebo znamená napríklad to, že ak dvaja zákazníci, po ukončení obeda, si na koncoch jedálneho vozňa zapália cigára, čašník stojací uprostred vozňa vidí okamih zapálenia ako súčasné deje, kým iná osoba, ktorá stojí pri trati na zemi skonštatuje, že záblesky zapálenia sa uskutočnili v rôznych okamihoch (obrázok 18.6d a e). Na základe princípu relativity nemôžeme uprednostniť ani jednu zo vzťažných sústav (pohybuje sa vlak voči pôde, alebo pôda voči vlaku), preto nemáme žiadne odôvodnenie rozhodnúť tak, že pozorovanie čašníka je správne a pozorovanie osoby stojacej pri trati je nesprávne, alebo naopak.
Prečo považujeme za prirodzené, že časový interval (doba uplynulá medzi podaním polievky a dezertu) môžeme transformovať na priestorový interval (vzdialenosť medzi dvomi bodmi trate), ale považujeme za paradox a za veľmi neprirodzené, ak priestorový interval (vzdialenosť medzi cigárami spomínaných dvoch cestujúcich) transformujeme na časový interval (časový interval medzi zapáleniami cigár pozorovaný osobou stojacou vedľa trate)? Príčinou je, že naše skúsenosti (čo sa rýchlostí telies týka, ktoré v skutočnosti môžu byť od nuly až po rýchlosť svetla) sa obmedzujú v každodennom živote len na rýchlosti v samom dolnom intervale možných rýchlostí. Ani najlepší závodný kôň nedokáže cválať rýchlejšie, než rýchlosťou jednej stomilióntiny hornej hranice možnej rýchlosti, a ani najmodernejšie supersonické lietadlá nedosahujú vyššiu rýchlosť, než 0,0003 % rýchlosti svetla. K porovnaniu priestorových a časových intervalov, tj. vzdialeností a časových dôb, si zvoľme jednotky, v ktorých konečná hraničná rýchlosť bude 1. Ak základnou jednotkou času je napríklad „rok“, potom príslušná jednotka dĺžky bude „svetelný rok“, čo je približne A pokiaľ si za jednotku dĺžky zvolíme napríklad „kilometer“, potom prislúchajúca jednotka času bude tj. doba, za ktorú svetlo preletí vzdialenosť Vidíme, že nech si zvolíme ktorúkoľvek veličinu za rozumne veľkú (či už „rok“, alebo „kilometer“), druhá jednotka bude z pohľadu každodenných skúseností buď príliš veľká (svetelný rok), alebo príliš malá (3 mikrosekundy). Keby sa vlak pohyboval skoro s rýchlosťou svetla, za pol hodinu, ktorá by uplynula medzi podaním polievky a dezertu nášho cestujúceho, by vlak prekonal vzdialenosť a časový rozdiel zistený pozorovateľom pri trati by činil 40 alebo 50 kilometrov5, čo by vôbec nepútalo žiadnu pozornosť. Na druhú stranu, ak vzdialenosť medzi zákazníkmi zapaľujúcimi si svoje cigára v koncoch jedálneho vozňa je pre pozorovateľa pri trati by znamenal len časový rozdiel jednej stomilióntiny sekundy a niet divu, pokiaľ by sme to neboli schopní našimi zmyslami vnímať.
Transformáciu priestorového intervalu na časový a transformáciu časového intervalu na priestorový možno znázorniť geometrickými nástrojmi dosť jednoducho, tak ako to po prvýkrát urobil nemecký matematik H. Minkowski6, prvý zástanca Einsteinových revolučných myšlienok. Minkowski navrhol, aby sme čas, alebo časovú dobu chápali, ako doplnenie troch dimenzií priestoru o štvrtú dimenziu, a transformáciu jednej vzťažnej sústavy na druhú chápajme, ako určité pootočenie časovej a priestorových osí jednej vzťažnej sústavy voči druhej.
V základe stojí veľmi jednoduchá myšlienka s veľkým fyzikálnym obsahom – kauzalita, príčinnosť.
Einstein tvrdil, že existuje najväčšia možná rýchlosť, s ktorým sa dokáže šíriť, či pohybovať len signál (nech ho realizuje už čokoľvek). Túto rýchlosť označíme Potom pre dvojicu udalostí, ktoré sú od seba vzdialené na vzdialenosť a odohrajú sa s časovým odstupom platí, že jedna nemôže spôsobiť druhú, pokiaľ
lebo ani signál by nedokázal stihnúť prejsť za čas vzdialenosť Môžeme to vyjadriť aj tak, že kauzálny vzťah medzi spomínanými udalosťami vyžaduje, aby platilo, že
aby dvojica udalostí (napr. skonzumovanie hlavného chodu a skonzumovanie dezertu) mohli byť pre pozorovateľa vo vozni v kauzálnom vzťahu.
Povedali sme, že pohyb voči pozorovateľovi stojaceho pri trati spôsobuje, že vzdialenosť medzi dvojicou spomínaných udalostí bude iná, než a to sme ochotní prijať aj v bežnom živote. Existencia maximálnej rýchlosti však vyžaduje aj to, že doba , ktorá uplynie pre pozorovateľa pri trati medzi dvojicou spomínaných udalostí bude iná, ako
Pre danú dvojicu udalostí sa však kauzálny charakter musí zachovať, nech sa na to pozerá ktorýkoľvek pozorovateľ. Nemôže sa stať, že skonzumovanie dezertu je dôsledkom skonzumovania hlavného chodu vo vagóne, ale pre pozorovateľa pri trati nie. To znamená, že oprávnene požadujeme, aby aj pre pozorovateľa pri trati platilo
kde vystupujú veličiny pozorovateľa pri trati.
Hraničné udalosti () pre jedného pozorovateľa musia byť hraničnými udalosťami () aj pre druhého pozorovateľa, ktoré oddeľujú od seba udalosti, ktoré kauzálne (príčinne) súvisia od tých, ktoré kauzálne (príčinne) už nesúvisia, teda
Bez toho, aby sme sa púšťali do zložitého zdôvodňovania uvedieme, že táto rovnosť pre danú dvojicu udalostí platí pre všetkých pozorovateľov, a to aj vtedy, keď nie je rovný nule, tj. pre danú dvojicu udalostí platí pre všetkých pozorovateľov
Veličinu nazývame invariantný interval.
Spomínané pootočenie časopriestorových osí sa dá jednoducho znázorniť7, ak pohyb sa deje v smere jednej z priestorových osí, napr. osi . V smeroch kolmých na smer pohybu (osi ) sa vzťažné sústavy nelíšia (pre tieto vzdialenosti teda platí a ). Rovnosť invariantných intervalov potom môžeme zapísať aj takto
Vysvetlíme teraz, čo rozumieme pootočením. Kým vlak stojí, teda pozorovateľ vo vlaku a pozorovateľ pri trati sa voči sebe nepohybujú, všetky ich osi sú totožné ( a ). Rozlíšme teraz sústavy farbami. Sústava spojená s pozorovateľom pri trati bude červená (), kým sústava spojená s vlakom bude modrá (). Keď sa voči sebe pohybujú rýchlosťou (vlak sa pohybuje na trati rýchlosťou v smere osi ), potom dvojica osí a sú na seba stále kolmé, ale pootočené o uhol voči dvojici osí a , ktoré zostávajú na seba stále kolmé.
Tie udalosti, ktoré sa odohrajú vo vlaku na tom istom mieste (postupná konzumácia jedál), majú rovnakú súradnicu a sú na priamke, ktorá je rovnobežná s osou . Udalosti, ktoré sa vo vlaku odohrajú v tom istom okamihu (zapálenie cigár), majú rovnakú časovú súradnicu a nachádzajú sa na priamke, ktorá je rovnobežná s osou . Podobne sa určujú poloha v sústave pozorovateľa, ktorý stojí pri trati, ako aj časové okamihy – tj. pomocou rovnobežiek s osami a .
Pre uhol pootočenia osí platí, že pokiaľ vlak sa pohybuje v kladnom smere osi rýchlosťou potom otáčame v kladnom smere (proti smeru hodinových ručičiek). Ak vlak ide opačným smerom (v zápornom smere osi ), potom otáčame osi v zápornom smere (v smere hodinových ručičiek) a platí
Signálna rýchlosť je rovná rýchlosti svetla vo vákuu. Prečo? Nami ukázané skladanie rýchlostí hovorí, že jedine maximálna rýchlosť má tú vlastnosť, že keď ju zložíme s inou rýchlosťou, znova dostaneme maximálnu rýchlosť. Michelsonov-Morleiho experiment ukázal, že rýchlosť svetla túto vlastnosť má, preto je maximálna možná. Ich experiment ešte nebol príliš presný, ale dnešné experimenty to už dokazujú s relatívnou presnosťou To znamená že ak rýchlosť svetla vo vákuu nie je maximálna, tak sa líši len nepatrne od tej maximálnej možnej (maximálna rýchlosť by mohla predbehnúť svetelný signál o jediný meter len za 100 rokov).
Minkowského základnú myšlienku môžeme lepšie pochopiť pomocou diagramov znázornených na obrázku 18.7. Pozrime najprv udalosti, ktoré sa pre jedného z pozorovateľov zdajú byť súčasné. Z pohľadu (modrého) pozorovateľa stojaceho v jedálnom vozni je časový odstup medzi zapáleniami cigár nulový, a vzdialenosť medzi týmito udalosťami je dĺžka vozňa Pozorovateľ pri trati (červený) registruje medzi dvomi svetelnými zábleskmi časový odstup, časový interval a vzdialenosť medzi dvojicou udalostí zapálenia cigár je z jeho pohľadu väčšia (), lebo najprv si zapáli zákazník v zadnej časti vagónu, vagón sa pohybuje po dobu a až potom si zapáli druhý zákazník v prednej časti vagónu. Vzdialenosť medzi udalosťami z jeho pohľadu nie je dĺžkou vagónu. Pre červeného pozorovateľa je dĺžkou vagónu rozdiel súradníc začiatku a konca vagónu, ktorú zmeral v tom istom okamihu. Zvislé prerušované modré čiary s bodmi a ukazujú polohu konca a začiatku vagóna v rôznych okamihoch. Z nich vieme odčítať ich súradnice v akomkoľvek čase aj v červenej sústave.. Pre pozorovateľa pri trati (červený) znamená odčítanie v tom istom okamihu použitie priamky rovnobežnej s osou A vidíme, že vzdialenosť medzi zvislými prerušovanými čiarami koncov vagónu je v smere osi menšia, než vzdialenosť – je to presne To presne zodpovedá kontrakcii dĺžky.
Teraz pozrime udalosti, ktoré sa pre modrého pozorovateľa odohrajú na tom istom mieste. Pozorovateľ cestujúci vo vagóne (modrý) pozoruje, že zákazník skonzumuje polievku a dezert na tom istom mieste, a nameria medzi začatím a ukončením obeda dobu Pozorovateľ pri trati (červený) však tieto výsledky nepotvrdí, lebo vidí, že začiatok a koniec obeda sa odohrá v rôznych bodoch (), doba trvania obeda (tj. časový interval ) je však dlhší, než akou ho meral cestujúci (modrý) pozorovateľ – je presne To presne zodpovedá dilatácia času.
Z týchto diagramov vidíme, že časový odstup vznikajúci medzi dejmi, ktoré v jednej sústave (v modrej) boli súčasné, je doprevádzaný predĺžením vzdialenosti medzi týmito dejmi, a súčasne vznikne aj časový rozdiel (v červenej sústave) a naopak: udalosti odohrávajúce sa v jednej (v modrej) sústave na tom istom mieste, už nie sú na tom istom mieste v druhej (v červenej) sústave, a súvisí to s predĺžením časového odstupu medzi udalosťami pozorovanými v tejto druhej (červenej) sústave. Prvý z popisov ilustruje nemennosť invariantného intervalu tým, že zväčšená vzdialenosť úseku (oproti ) vyžaduje nenulovosť časového odstupu . Prvý ukazuje aj to, ako meriame vzdialenosti, a vidíme pôvod kontrakcie dĺžky pohybujúceho sa predmetu. Druhý prípad ukazuje, že čas „plynúci“ v pohybujúcej sa sústave – pozorovaný z nepohybujúcej sústavy – plynie pomalšie, dokazuje teda priamo dilatáciu času.
Tieto dva vplyvy sú v každom prípade relatívne.
Čo tým rozumieme? Pohyb je relatívny. Vagón sa pohybuje
voči trati, ale platí aj opak, trať sa pohybuje voči
vagónu. Každý pozorovateľ konštatuje o tom druhom,
že sa skracujú rozmery toho pohybujúceho sa, a idú
pomalšie hodiny toho pohybujúceho sa (deje pohybujúceho sa
trvajú dlhšie). Nakoľko však pokoj a pohyb sú
relatívne tvrdia to obidvaja o tom druhom. To môže
pôsobiť na prvý pohľad mätúco.
5hovoríme vlastne o dobe – dobe potrebnej, k preleteniu vzsialenosti 40 alebo 50 kilometrov;
6Hermann Minkowski (1864-1909) nemecký matematik.
7Popisujeme tu tzv. symetrické Minkowského diagramy, ktoré sú známe ako Loedelove diagramy. Enrique Loedel Palumbo [enrik lődel palumbó] (1901-0962) uruguajský fyzik. Tieto diagramy majú výrazné výhody voči pôvodným Minkowského diagramom. Všetky osi majú rovnakú mierku, a dajú sa ich pomocou riešiť jednoduché prípady použitím elementárnej trigonometrie. Loedel ich znovu objavil (1948) po švajčiarskom fyzikovi Paulovi Grunerovi (Paul Gruner 1921).