10-5 Stavová rovnica
10-1 Meranie teploty; 10-2 Plynové
teplomery; 10-3 Bod absolútnej nuly; 10-4 Tlak plynov; 10-5 Stavová
rovnica; 10-6 Tepelná rozťažnosť pevných telies a kvapalín; 10-7
Kalorimetria ; 10-8 Hmotnostné skupenské teplo - latentné (skryté) teplo
; 10-9 Tepelná vodivosť ; 10-10 Prúdenie tepla; 10-11 Vyžarovanie tepla
; 10-12 Veľké teplo a veľký chlad;
10-5 Stavová rovnica
Vzťah medzi teplotou a objemom plynu pri konštantnom tlaku našiel v XVIII-om storočí Jacques Charles9, ktorý navrhol grafické zobrazenie ukázané na obrázku 10.4, ktorého matematické vyjadrenie je
Ak sa vrátime k spomínanému obrázku, vidíme, že pomer strán podobných trojuholníkov platí jedine vtedy, pokiaľ teplotu vyjadrujeme v jednotkách absolútnej teploty.
Túto úmernosť mimochodom v roku 1802 znovu objavil Louis Joseph Gay-Lussac10 (1778-1850), jeden z najväčších fyzikov a chemikov 19-ho storočia, a preto je známy skôr ako Gay-Lussacov zákon.
Spojením tohto zákona s Boylovým zákonom obdržíme nasledujúcu stavovú rovnicu
Vzťah platí pre plyn s daným množstvom, hmotnosťou látky. Už sme povedali, že musíme použiť absolútnu teplotu. Skôr než by sme zákon uplatnili v praxi zdôrazníme, že tlak, ktorý tu vystupuje je tiež absolútny (teda nie pretlak).
Každý už videl tlakomer, ktorý ukazuje tlak zhusteného vzduchu v pneumatikách, alebo v nádržiach, prípadne tlak vody v cisternách. Ak máme na pneumatikách defekt, tlakomer ukazuje nulový tlak. Znamená to ale skutočne to, že tlak vzduchu vo vnútri pneumatík je nulový? Vôbec nie!
Prístroj podáva svedectvo len o tom, že nie je rozdiel medzi tlakom vzduchu v pneumatikách a tlakom vzduchu okolo pneumatiky. Inými slovami: ak tlakomer ukazuje nulový tlak, tlak vzduchu v pneumatikách je na úrovni mora približne 1 atmosféra, na vysokých horách prípadne 0,7 atmosféry, tj. vždy rovná sa tlaku okolitého vzduchu.
Použime stavovú rovnicu na príklad s pneumatikami auta, predpokladajúc, že zmenou tlaku nedochádza k zmene objemu pneumatík. Ráno, keď bolo v prímorskom meste , niekto pumpoval pneumatiky auta, kým tlakomer neukázal . Tlak vzduchu bol . Poobede sa dostane na vysokohorskú cestu, kde teplota je a tlak vzduchu je citeľne menší, len . Aký údaj ukáže tlakomer, ak dotyčný tu skontroluje tlak v pneumatikách?
Ráno ukazoval tlakomer na úrovni mora , čo znamená, že tlak v pneumatikách bol o väčší, než bol tlak vzduchu na úrovni mora, absolútny tlak bol teda kým absolútna teplota bola Teplota vo vysokohorskej oblasti bola a dá sa predpokladať, že rovnaká bola aj teplota vzduchu v pneumatikách. Ak neznámy (ale tiež nemenný) objem označíme stavová rovnica sa dá napísať v tvare
odkiaľ
Merací prístroj ale ukazuje rozdiel medzi týmto tlakom a tlakom vzduchu v mieste, kde sa meria, tj. bude ukazovať
V skutočnosti žiadny reálny plyn sa nechová úplne
presne podľa stavovej rovnice. Plyn, ktorý by sa choval presne
podľa stavovej rovnice, nazývajú fyzici ideálnym plynom.
Sú tu dve hlavné príčiny, kvôli ktorým sa
reálne plyny chovajú inak. Podľa stavovej rovnice, ak plyn bude
podrobený čím ďalej, tým väčšiemu tlaku
(pričom bude mať nezmenenú teplotu), jeho objem sa musí
neustále zmenšovať a pri krajne veľkom tlaku bude objem
nulový. Objem plynu však nikdy nemôže byť
nulový, lebo aj samotné molekuly zaberajú určitý
priestor. Druhou vlastnosťou reálnych plynov je, že jeho
molekuly sa v skutočnosti navzájom mierne priťahujú,
najmä vtedy, ak sa v stlačenom plyne dostanú k sebe
blízko. Táto príťažlivá sila napomáha pri
stláčaní plynu, preto pri veľmi vysokých tlakoch je
objem plynu mierne menší, než by bol objem ideálneho
plynu za rovnakých podmienok. Ak vykonávame precízne
merania pomocou plynových teplomerov aj tieto nepatrné
odchýlky musíme zobrať do úvahy. Pokiaľ však
nepotrebujeme vykonávať merania s presnosťou na stotiny
stupňov, môže sa nazerať aj na reálne plyny, ako na
ideálne.